Skip to content

bronzen kreet in de stilte

De Muzen staat sinds 1993 vóór het Gemeentehuis Renkum in Oosterbeek.

De locatie: De ruimte rondom het beeld is een hangplek voor jongeren.

Het beeld is uitgevoerd in klei en in brons gegoten. Het is oorspronkelijk gemaakt voor het Conservatorium in Zwolle in 1980. Voor dit beeld liet Marius zich inspireren op een muziekstuk, ‘de kunst van de fuga’ (die Kunst der Fuge) van de componist J.S. Bach. De muzen staat voor alle vormen van kunst. Het is de inspiratie; in kunst meestal  uitgebeeld in vrouwenfiguren.

Vorm/Expressie: Hoe kun je muziek verbeelden? Hij verbeeldde de muziek in golvende lijnen en openingen met twee liggende vrouwenfiguren, die samen muzikaal zwevend en deinend in elkaar lijken te golven.

Textuur, oppervlak: Het beeld is letterlijk zwaar. Maar geeft de indruk alsof het licht is. Het oppervlak is glad. Er zitten rondingen aan, die je mee kunt voelen met je handen.

Grootte: Het beeld is ongeveer 3 m. breed.

De Vredesengel

Plaats: In 2002 is dit beeld van brons onthuld door de burgemeester van Renkum.

Locatie: Park Bato’s wijk. De plek is door de beeldhouwer gekozen als mooiste plek met prachtig uitzicht over de Rijn. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is hier een leger geallieerden de rivier overgestoken en tegengehouden door de Duitse bezetters.

Onderwerp/Expressie/Vorm: Het is een engel, die op één been staat. Het geeft een suggestie van een beweging van een figuur met vleugels, die op het punt staat zich los te maken van de aarde en opstijgt. De figuur bevrijdt zich van de zwaarte. Het lichaam blijft achter. Het is zowel een man als een vrouw. Voor de beeldhouwer was een engel niet een gaaf en ongeschonden mens, maar een lichte, vluchtende figuur, in doortocht. Een wegschietend wezen, dat je nauwelijks kunt zien. Een droombeeld voor de vrede. Een engel, die een (vredes)boodschap achterlaat, die in zijn of haar kortstondige aanwezigheid iets te vertellen heeft of achterlaat.

Textuur/oppervlak: Het beeld is zwaar van brons en geeft een lichte indruk. Het oppervlak voelt niet glad voelbaar aan. Twee bankjes (van Ruud Jan Kokke) bij het beeld met teksten van Marius die op het beeld slaan.